onsdag den 15. februar 2012

Bærkage

Selvom sommeren er langt væk, har jeg stadig masser af bær i fryseren, der kan bringe minderne tilbage. I dag var min sidste dag på arbejde inden ferie og barsel, så kollegerne skulle forkæles med en bærkage med solbær og ribs, der fik mange rosende ord med på vejen :) Opskriften er oprindeligt herfra, men jeg lavede dog halvanden portion for at få det til at passe med min bradepande (og antallet af kagesultne kolleger).

Ingredienser:
300 g blødt smør (giv evt. det køleskabskolde smør et lille minut i mikroovnen)
4 1/2 dl sukker (ca. 375 g)
6 æg
1 1/2 dl mælk
6 3/4 dl mel (ca. 400 g)
1 1/2 tsk bagepulver
1 1/2 tsk vanillesukker
6 dl frosne bær (jeg brugte solbær og ribs)
flormelis og creme fraiche til servering

Fremgangsmåde:
Pisk det bløde smør og sukkeret godt sammen. Pisk æggene i et ad gangen. Sigt mel, bagepulver og vanillesukker i æggemassen, og rør det hele godt sammen med mælken. Hæld dejen i en bradepande på ca. 25x35 cm foret med bagepapir. Drys bærrene udover dejen (der må gerne være mange bær, så drys helt tæt - de forsvinder ned i dejen under bagningen). Bag kagen midt i ovnen ved 175 grader i ca. 35 minutter.

Kagen serveres med et drys flormelis og en skefuld creme fraiche.

Før bagning

Efter bagning

Ingen kommentarer:

Send en kommentar